Inspirerende og lærerikt med Edward Gal

Da Edward Gal gjestet Kingsland Oslo Horse Show, var det kun uker etter at han tok tre VM-gull i Kentucky. Publikum fikk et fantastisk innblikk i verdenseneren sine treningsmetoder, og en stor dose inspirasjon til egen ridning.

Gal red tidligere for Anky van Grunsven, og det var kanskje i 2005, da Gal endte på en andreplass under World Cup finalen i Düsseldorf, at verden virkelig fikk øynene opp for ryttertalentet. Den gangen red han hingsten Lingh, og høstet allerede da godt omdømme for sin rideteknikk og evne til å få hesten elastisk og smidig.

Etter Lingh begynte Gal å  ri hingsten Totilas, og ekvipasjen har vært på alles lepper de to siste årene. Etter å ha vist hingsten under Dressage at Hickstead i 2009 var det knyttet store forventninger i forbindelse med EM. Og ekvipasjen skuffet ikke. Med over 30 tiere totalt var det ingen tvil om at man her hadde med en kommende verdensstjerne å gjøre. Ekvipasjen satte rekord på rekord, og toppet det hele med å vinne tre gull i VM dette året.

Ny, lovende hest

Det var derfor en stor ære å kunne ta imot en slik rytter i lille Norge, og det var til stående applaus Gal entret Telenor Arena: – Å komme til et land og en arena der folk reiser seg for en er helt fantastisk, sa en tydelig rørt Gal, som med seg til Telenor hadde den 8 år gamle hingsten, Hunter Douglas Voice (De Niro x Rohdiamant x Doruto). Dette er en hingst Gal på det daværende tidspunkt kun hadde hatt i tre måneder, og det var med det også første gang ekvipasjen har vært utenfor Nederland: – Det er jo ikke akkurat Totilas, men fargen er i hvert fall den samme, spøkte Gal. Hunter Douglas Voice er en hest Gal håper å kunne ta opp til det samme nivået som Totilas, og dette er en hingst av meget god kvalitet. Under KWPN hingstekåring i 2005, scoret han 8 for skritt og galopp, og 8,5 for trav og for potensial som dressurhest. Hingsten ble tidligere ridd av Imke Schellekens-Bartels, som også tok henne til Unghest-VM i 2007, der ekvipasjen kom til finalen og fullførte til 81,5 %. Hunter Douglas Voice fungerer også i avl, og har allerede avlet en rekke lovende avkom.

De viktige tempovekslingene

Edward Gal underviste også fra bakken.

Gal leverte en spennende clinic de aller fleste ryttere vil kunne hente lærdom fra. Tempovekslinger og overganger gikk igjennom som en rød tråd, og Gal påpekte viktigheten av dette. Det å få hesten til å stole på, og å vente på rytteren sin ble også vektlagt, og dette eralle ting den gjennomsnittlige hobbyrytter kan ta med seg videre, enten man har en drøm å ri Grand Prix eller koser seg på tur i skogen. Gal startet clinicen med å trave rundt på firkantsporet: – Det er viktig å lære unghester små tempovekslinger, og de må lære å vente, sier han, og demonstrerte dette: – Det er viktig at hesten venter før vi gjør noe nytt. Når jeg løsner tøylen og han raser av gårde har jeg ikke kontroll over tempoet, og det må jeg ha – da blir alt mye lettere. Hver gang han endrer tempoet selv tar jeg ham tilbake til utgangspunktet. Hesten skal ikke bestemme tempoet, det er først når du som rytter har kontroll vi kan øke tempoet.

Gal understrekte også viktigheten av at hest og rytter stoler på hverandre: – Det er veldig viktig at hesten stoler på rytteren sin. Har du en hest som stoler på deg og har tillit, gjør den også alt for deg, og du får en hest som jobber med deg.

Varier arbeidet

Det løsgjørende arbeidet er viktig for å få en elastisk og smidig hest, og det er dette som etterhvert har blitt et varemerke for den nederlandske topprytteren: – Løsgjørende arbeid er veldig viktig. Man får en bedre hest av det. Det er heller ikke bra for hesten å gå i samme posisjon hele tiden – man må variere formen, forklarte Gal, og demonstrerte dette ved å variere tempovekslinger og variere formen med og lenge og korte opp tøylen: – Det er også viktig å variere formen så hesten vet at rytteren fortsatt er der. – Alt en hest gjør i trav skal den også kunne i skritt og galopp, og det den gjør på høyre hånd skal den også kunne gjøre på venstre hånd. Det er viktig at hesten er like sterk på begge sider. Om den blir for sterk i hånden skal den stoppe. Da er det uviktig hvordan den står oppstilt, så lenge den har stoppet.

Ros hesten

Det er viktig å ri frem, også i byttene, sa Gal: – Om vi ikke rir frem får vi små bytter, og det er jo ikke det vi ønsker. Vi vil ha luftige og store bytter, og dette skal man ha i bakhodet hele veien. Gal viste både firerbytter, treere, samt toere, sistnevnte var noe han ikke hadde hatt anledning til å trene så mye på før han gjestet KOHS. Under enerne ble det litt kommunikasjonsfeil og Hunter Douglas Voice slang ut med et bakben: – Dette skal vi bare ignorere, sa Gal, og vektla også viktigheten av å bevare roen. Neste bytteserie gikk derimot som den skulle, og Gal er nøye med å rose hesten: – Når man har jobbet ti-femten minutter i trav og/eller galopp, er det viktig å gi hesten en skrittepause. Ved å gjøre noe lett etter å ha gjort noe vanskelig oppnår vi en arbeidsvillig hest, sier Gal, men vektlegger viktigheten av å fortsette å jobbe også i skritt: – Også på lange tøyler skal hesten være lydig og rytteren skal fortsatt ha kontroll over tempoet.

Spørsmål fra tilskuerne

I skrittepausene ble det satt av tid for å besvare spørsmål tilskuerne på forhånd hadde sendt inn til Kingsland Oslo Horse Shows Facebook side. En av tilskuerne lurte på om Gal foretrakk hopper eller hingster: – Kan jeg velge en vallak? spør Gal: – Vallaker er lette å jobbe med. En hoppe vet man aldri med, noen ganger gjør de som de skal, andre ganger ikke. Fordelen er jo at når de vil jobbe, så gjør de det. Hingster blir ofte lett distraherte, og når er alene vil de ofte til hoppene. Det kan være vanskelig å få kontakt. På den annen side er en hingst veldig flott å se på, og om man ikke liker å ri en hingst som Totilas er man dum, ler han.

Når du rir så mange hester om dagen, hvilken del gjør mest vondt mot slutten av dagen? lød et annet av spørsmålene: – Nå har jeg ganske mye fett på rumpa, men det hender jeg får vondt når hesten bukker… men det er ikke i rumpa, ler Gal.

Piaff før passage

Jeg lærer hesten først piaff, så passage, sier Gal, og starter fra trav: – Overgangen fra piaff til passage er lettere for hesten å lære. Her er det viktig å samle skrittet, men igjen – i hvert steg må hesten frem. Dersom hesten ikke tenker frem begynner den å tenke bakover. Gal rir overganger fra passage til piaff og til passage igjen: – Jeg skal hele tiden kunne kjenne at jeg kan gå ut når jeg vil, men da må hesten også alltid tenke fremover. Det gjør ingenting at hesten ikke står helt stille i piaffen, men på den måten kan jeg også gjøre overgangen når jeg vil. Det er dessuten bedre at hesten går fremover enn at den er urolig.

I piruettarbeidet la Gal igjen stor vekt på tempovekslinger og avslutningsvis red han også noen travøkninger. – Økninger er alltid populært blant publikum, og det er det folk gjerne vil se, ler han, og red økninger til full applaus, før han avsluttet ridedelen: – Jeg kan jo ikke vise alt, da har jeg ingen hemmeligheter, smiler han lurt.

– Utrolig stort!

Årets NM-vinner for junior, Julia Victoria Gerhardsen (17) fikk det ærefulle oppdraget å være Gals undervisningsrytter under andre del av clinicen. Gerhardsen legger ikke skjul på at dette var stort for henne: – Det var en utrolig stor opplevelse å få møte og ri for Edward Gal! Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk denne muligheten, stråler hun.

Gerhardsen fikk med det oppleve det svært mange andre drømmer om, nemlig å ri for selveste verdens beste rytter: – Jeg var ganske nervøs på forhånd. Jeg var nervøs med tanke på om Gal kom til å like Toxic eller ikke, hva han synes om hesten og meg som ekvipasje, og hvordan Toxic ville reagere inne på Telenor Arena, sier hun. For Toxic var dette første gangen inne på arenaen, og for Gerhardsen gikk det hele over all forventning: – Gal var en utrolig hyggelig og positiv person, og etter første møte gikk nervøsiteten litt mer bort.

– Da jeg gikk inn på hovedarenaen var det akkurat som om jeg la igjen meg selv på oppvarmingen, og fokuset tok over. Gal var veldig flink til å hjelpe meg, tålmodig, myk og varsom – var det noe som ikke gikk som det skulle var det bare å ta det en gang til. Spesielt stort var det å høre at han likte Toxic veldig godt, forteller hun. Toxic van Riethoven er Gerhardsens egen hest. I undervisningen ble det også lagt stor vekt på tempovekslinger, løsgjorthet og lydighet: – Jeg fikk med meg veldig mange gode råd som er godt å ha med seg videre, som blant annet dette med viktigheten av lydighet og tempovekslinger. Toxic var noe spent da han entret arenaen, noe som ble løst ved det løsgjørende arbeidet: – Om han synes noe er skummelt, må du forsøke å ignorere det, ba Gal.

At Gerhardsen er en dyktig rytterske levnes det liten tvil om. Likevel var det stor forandring på den ekvipasjen som entret banen og den som til slutt red ut. Ved hjelp av Gals instruksjon var det til slutt en svært elastisk og smidig ekvipasje som viste bytteserier, og selvsagt øket trav: – Når vi skal ri bytter er det ikke antallet det kommer an på, men kvaliteten av dem, sa Gal, som var svært fornøyd med Gerhardsens ridning.

Jeg synes Toxic fungerte bra under clinicen, han ble stadig mer og mer fokusert på meg ettersom vi red der inne. Han ble dessverre veldig sliten mot slutten, men bortsett fra det synes jeg Toxic fungerte fint og det var en super opplevelse for oss begge, sier Gerhardsen til Dressur så klart.