Å forbedre sitsen

Bruk vintermånedene til å forbedre sitsen din og få bedre balanse ved å bli longert. 

Det kan være en god ide å bruke vintermånedene på å forbedre sitsen.
Illustrasjonsfoto: Dressur Så Klart/Ingrid Schnelle.

Det å bli longert gjør at du kan fokusere utelukkende på deg selv og sitsen din uten å bekymre deg for å kontrollere eller påvirke hesten. Når det er sagt så er man avhengig av en kunnskapsrik hjelper og en pålitelig hest. Selvfølgelig anbefales disse øvelsene på en trygg og pålitelig hest som er komfortabel med ryttere som beveger seg rundt. 

* Løft bena opp og ut til siden

Start fra holdt. Bøy kneet og løft opp det ene benet ut og vekk fra salen. Pass på å holde låret og leggen avslappet. Hold den i omtrent fem skunder, slipp benet ned igjen og gjenta. Løftet må skje fra hoften, og du bør føle setebena i salen og at hoftebøyeren gjør jobben i stedet for lårene eller knærne. Til å begynne med kan du gjøre dette med ett ben av gangen, før du fortsetter med begge bena ut til siden samtidig. Denne øvelsen bør gjøres uten at du holder deg fast i salen, da dette vil tippe setet og overkroppen fremover. Hvis du trenger å holde deg fast, så sett en stropp foran på ringene på salen slik at du har noe å gripe tak i uten å måtte endre posisjon. Øvelsen kan gjøres i skritt, trav og galopp. 

* Ut med armene

Mange startet med denne øvelsen allerede når de begynte å ri på rideskolen for å hjelpe på balansen. Det er en enkel måte å utvikle et mer uavhengig sete, og redusere avhengigheten av tøyler og hender for å kunne balansere seg. Løft først armene rett ut til siden som om du er et fly, og hold dem i skulderhøyde. Mens du skritter, traver og galoppere snur du hele overkroppen til innsiden av volten og deretter til utsiden. Du kan oppleve at den ene siden kan være enklere enn den andre.

* Uten stigbøyler

Å jobbe uten stigbøyler er en av de mest idiotsikre måtene å forbedre ridningen og posisjonene din på – men det er vanskelig å gjøre hvis du rir en hest som er ung, uforutsigbar eller anspent. I tillegg er det mye lettere å jobbe uten stigbøyler når du ikke trenger å bekymre deg for hender og tøyler. Selvsagt må sikkerheten din være avgjørende i enhver øvelse som dette. Å ri uten stigbøyler og gjøre litt skritt, trav og galopp er en enkel måte å begynne å bli longert på. Når du traver, ikke bare sitt ned. Faktisk er lettridning uten stigbøyler en av de beste øvelsene. Når du ikke har stigbøylene til å hjelpe til å løfte deg opp av salen, tvinger det deg også til å åpne hoften og reise deg ved hjelp av kjernemuskulatur, og holde balansen. 

* Uten bøyler og tøyler

Man tenker kanskje ikke over hvor avhengig man er av tøyler og stigbøyler når man rir. Å bli longert og f.eks ikke holde i tøylene, gjør ofte at man som rytter kan føler seg usikker eller mangel på kontroll. Start med å fjerne stigbøylene og tøylene. Når du føler deg tryggere, så begynn deretter å sitte på i alle gangarter med lukkede øyne mens du blir longert. Det kan føles litt skremmende å lukke øynene, men er det en god øvelse for å lære seg å føle bevegelsene til hesten. 

God trening!