Clinic med Carl Hedin

– Når jeg sitter opp på min hest eller kommer inn i boksen til den, så må jeg være interessant for at hesten skal ha fokus på meg, sier Carl Hedin. 

Carl Hedin hadde med seg sin 8 år gamle GP-hest til Kingsland Oslo Horse Show.
Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

I tillegg til sin hund, Iris, har Carl tatt med seg sin 8 år gamle hest til KOHS for å ha clinic. – Det er den «cooleste» hesten jeg har hatt, men også den reddeste, forklarer Carl til publikum. – For oss å komme hit til Telenor Arena så var det ikke noe problem å komme inn på arenaen med hesten. Den største utfordringen er å få han fra stallen og veien opp hit, da han er så redd for andre hester. Når jeg kjøpte han som 5-åring så tenkte jeg at dette klarer jeg å trene bort. Jeg sa det til min mamma igjen for en stund siden, og hun svarte ironisk «Carl, da du var liten så pratet du hele tiden, og jeg tenkte at jeg kunne trene det bort». – Noe som enda ikke har skjedd, smiler Carl, og publikum får seg en god latter.

Carl gjør mye miljøtrening med sine hester. – I blant sier folk til meg at mine hester kommer ikke til å titte på noen ting. Men de er presis like følsomme og tittete som andre hester, forklarer Carl. Men jeg forsøker å trene mye på det. Ikke for at jeg tror at jeg kan «vaksinere» hesten for det, men jeg kan trene mye på hvordan jeg kan hjelpe min hest når den blir spent eller påvirket av omgivelsene. 

Vær nøye med å ta korte skrittepauser. Og de skal ikke tilbringes på Instastory!

Carl Hedin

Carl starter å trave rundt i arenaen. – I oppvarmingen har jeg mest fokus på at hesten skal finne sin egen balanse. Jeg vil gi han plass til å slappe av, men samtidig være der for å gi han litt support om han skulle være litt ufokusert. Mens jeg varmer opp vil jeg hele tiden være hans tydelige leder, og han skal kunne kjenne at han kan støtte seg på meg mens jeg tar kontroll på situasjonen. Så alt det her jeg gjør nå er for å si til han at: vær her hos meg – I´ v got his! Carl setter hesten i galopp og forteller at det å holde en clinic er ikke lett for hans ridning. – Mye av det jeg gjør når jeg rir krever min fulle oppmerksomhet. Som jeg sa tidligere så må man være fokusert på sin hest og ikke ha fokus noe annet sted. Når jeg snakker til publikum er jeg kun 20 % hos han, og 80 % hos publikum, så da blir det også deretter, sier han. Under oppvarmingen får Carl en indikasjon på hvordan hesten hans er idag. Er den het og fremover? Eller treg? Hvordan er dagsformen til hesten? – Jeg må også kjenne etter hvordan min kropp fungerer, sier Carl, mens han rir hesten frem og tilbake og fra innersjenkel til yttertøyle. 

Carl demonstrerer innlæring av plaffe og passage for publikum i Telenor Arena.
Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

Press & Release

– Nå skal vi se litt på innlæring, sier Carl, og hopper av hesten. – En ting er jo å ride en hest å ha kroppskontrollen og kjenne hvordan hesten fungerer under deg. Vi vil at hesten skal være oppmerksom på oss, så det er viktig hvordan man håndtere sin hest fra bakken. Ridningen begynner jo fra bakken, og at hesten ser på meg som en leder og er verdt å stole på, sier han. Carl starter å demonstrere hvordan han jobber inn piaffe og passage fra bakken. – Det første steget er at hester står stille, er avslappet og venter på meg, forklarer han. Jeg lærer hesten at når jeg legger pisken inntil hans framkne, at han skal løfte benet. Så fort han løfter benet så slipper jeg trykket. Dette kaller vi press and release, forklarer han videre. Jeg vil at hele min ridning skal bygges på dette. Så fort hesten gjør som jeg vil, så fjerner jeg trykket. 

Vær fokusert på din hest!

Carl Hedin

– Når hesten kan løfte på alle fire ben, kan man gå videre, forklarer Carl, samtidig som han sier til publikum at de må ikke bli skuffet om det ikke blir sånn hjemme med det samme. – Det tar tid og handler om bra timing. Etterhvert når hesten reagerer bra, så kan man legge til en plystrelyd. Etterhvert vil hesten reagere bare på min stemme. – Den følger helt og holdent mine signaler, sier Carl, som igjen er oppe på hesteryggen og hans hesten står og piaffer på stedet kun på hans stemme. – Det handler ikke om å gjøre en perfekt Grand Prix, men lære hesten kommandoene og deretter bygge videre på den. 

Publikum fikk se hvordan Carl trenger på changementer og serier.
Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

Carl begynner å galoppere og starter med å ri tempovekslinger. Frem og tilbake.-  Vær tydelig med ettergiften, sier Carl. Har du ridd et rent bytte så release. Belønn små ting hele veien for å bygge opp til noen ting som er større, råder han. Det er rytterens jobb å holde hesten motivert. Samtidig som han rir changementer rundt i arenaen, så fortsetter han å gjøre tempovekslinger. Galoppere hesten litt kvikkere, så bytter den raskere for hjelpen. – Jeg holder meg unna diagonalen når jeg trener dette, da seriene alltid kommer der på stevner. Så jeg bruker kvartslinjen med f.eks å ri et bytte, ri frem, et bytte, ri frem. Etterhvert bygger jeg opp til direktebytter.

-Jeg forsøker å være en så bra «backpack» på hesteryggen som mulig, sier Carl.
Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

-Jeg forsøker å være en så bra «backpack» på hesteryggen som mulig, sier Carl, mens han bryter til trav igjen. Jeg vil at hesten min skal gå av seg selv, og kunne sitte passivt til jeg ber han om å gjøre noe. Jeg kjenner etter hvordan han er i denne gangarten, og begynner å gjøre halvparader og flytte den litt sidelengs unna innersjenkelen. Han legger den i dypere form, og legger på sjenkel for å aktivisere bakbena for å få den opp foran seg. Og jobber mye tempoforandringer. Han går inn i passage og lager en «svusj-lyd» med stemmen. Carl forklarer at hesten hans var så følsom for sjenkel. Derfor ville han hjelpe hesten til å holde den i passage, men ikke forstyrre han med sjenkel. – Da måtte jeg finne en ny lyd så han ikke forvekslet det med lyden for piaffe. Om det noen dressurdommere her inne, så håper jeg dere ikke hører etter, jeg bruker det litegranne inne på banen, ler Carl. Han demonsterer dermed for publikum hvordan hesten gjør passage til sin «svusj-lyd», inn i piaffe med «smatte-lyd» og frem i passage til «svusj-lyd» igjen. – Det er utrolig hva man kan lære en hest om man bygger opp mange små signaler, fastslår Carl, så etterhvert bli ridningen på et helt annet nivå. Det blir neste telepatisk…

I forkant av Kingsland Oslo Horse Show annonserte arrangøren en konkurranse på Instagram hvor man kunne vinne undervisning av Carl Hedin under hans clinic på Telenor Arena. Den heldige vinneren ble Leah Andersen Thrande og den 7 år gamle fjordingshoppa Lykkes Saga. Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.