Favorittøvelsene til Anniken Hals

Dressur Så Klart har snakket med noen av landets ryttere og trenere om hva som er deres favorittøvelser i deres daglige trening. Først ut er dressurrytteren Anniken Hals og hennes tre favoritter.

Dressurrytteren Anniken Hals er i satsningsgruppa for seniorrytterne. Foto: privat.

1. «Gi og ta» øvelsen

For å se om hesten er i selvbæring bruker jeg den såkalte «gi og ta» øvelsen. Når jeg rir så skal jeg kunne gi og ta tilbake tøylen uten at hesten mister balansen. Jeg synes det er viktig å fokusere på at hesten skal lære å balansere seg selv. Øvelsen gjør jeg også for at hesten skal bli mer avslappet i munnen og bli mykere i hånden. I øvelsen skal tempo forbli det samme. Jeg jobber også med at jeg skal kunne la hesten strekke nakken ned og ut, uten at hesten øker tempo eller faller over, men er avslappet i hele kroppen selv med lengre tøyler.

2. Overganger

Overganger, overganger og mer overganger. Kan vi gjøre nok overganger? Overganger bruker jeg mye i min daglige trening. Overganger mellom gangarter bruker jeg for lydighet, for å bygge styrke, og for å forbedre timing. Jeg fokuserer på at hver overgang skal være riktig og presis. Jeg er spesielt glad i trav-galopp overganger. 

– Overganger bruker jeg mye i min daglige trening, forteller Anniken Hals, som er spesielt glad i trav/galopp overganger. Foto: privat.

3. Skrittoverganger i hjørner

Hjørner er svært viktig! Det er et hjelpemiddel som mange, inkludert meg selv, slurver med. Nå har jeg blitt mye mer oppmerksom på hjørnene mine. For å forbedre hjørnepasseringene, så rir jeg en skrittovergang før hvert hjørne – for så å trave ut. Dette for å øve på lydighet og smidighet. Hvis hesten går litt av gårde i skritt, legger jeg inn en liten volte i hjørnet, eller stopper helt opp. Det er først når hesten skritter avslappet at jeg rir frem i trav.