Ta kontroll på følelsene!

– Mentaltrening er viktig fordi at tankene våre påvirker følelsene våre i veldig stor grad. Det er det som setter standarden for holdninger og innstilling, sier mentaltrener og coach Erik Bertrand Larssen.

– Mentaltrening i min verden handler om å være bevisst sine tanker og trene opp bevissthetsnivået i forhold til hva du tenker, forklarer Bertrand Larssen. Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

Hvis man trener på å tenke mere riktig, så påvirker det hvordan man har det og prestasjonene våre. Derfor blir det viktig, fordi det åpenbart påvirker livene våre mer enn vi er klar over i hverdagen. 

Hvem trenger det?

– Jeg tror alle har glede av å være mer bevisst, mener Bertrand Larssen. Det handler om å utvikle seg, lære og bli en bedre versjon av seg selv og det begynner jo med tankene. Så sånn sett hevder jeg at alle har en glede av det. Det er ikke alle som passer til å jobbe med en coach, men vi gjør det alle sammen i en eller annen form uansett. Vi blir påvirket av bøker, filmer eller venner, så er det en stadig utvikling. Det gjelder å finne den rette formen som passer for hvert enkelt. 

Fysisk trening

– Jeg er veldig sikker på at det fysiske påvirker det mentale, hevder Bertrand Larssen. Så det er veldig mange idrettsutøvere som driver med teknisk idretter, som jeg pusher til å trene mere fysisk. Hvis du er robust fysisk, så blir du mer robust mentalt. Om jeg ikke trener så påvirker det mitt velvære, selvtilliten, og selvfølelsen. Er du sterk og utholdende, så føler du deg sterk mentalt også!

Fysisk godt trent er et godt utgangspunkt for å bli mentalt sterk.

Erik Bertrand Larssen

– Skal du bli bedre og bli god – så tren masse, råder Bertrand Larssen. En ting er at det gir selvtillit som du kan overføre til andre arenaer og områder, men du blir også roligere før konkurranse om du er fysisk sterk, og du takler nok også det uforutsette bedre. Så jeg er overbevist om at hvis jeg jobbet med en dressurrytter som ønsket å bli bedre, så ville et av temaene helt klart vært fysisk trening. Desto mer du trener og utfordrer kroppen din, jo bedre blir du kjent med den. Du kan lære deg masse mentale teknikker på hvordan håndtere nervøsitet og hva som skjer underveis om det ikke går din vei, men fysisk styrke er et godt utgangspunkt for å bli bedre. 

Selvdisiplin 

Test hva slags effekt det gir deg om du trener litt mer. Hva skjer med motivasjonen? Med energien? Med selve prestasjonen? Om du trener litt? Det kan resultere i at dette faktisk ga positive ringvirkninger. Du ble litt mer disiplinert, som gjør at du blir mer glad, mer opplagt, sover bedre, spiser sunnere og fikk mer overskudd. En bonus kan være at du også blir mer disiplinert på andre arenaer. – Det meste i livet handler om disiplin, sier Bertrand Larssen. Vi mennesker vet jo hva som skal til for å prestere bedre. Selvdisiplin er evnen til å gjøre mere. Å ta de rette valgene. Når vi som publikum klapper etter ett godt program på dressurbanen, så klapper vi egentlig til at; du verden den rytteren har vært selvdisiplinert! I min verden så klapper vi egentlig for at de har klart noe over tid som er krevende og blitt gode.

Det er evnen til å stå på over tid som skiller de beste fra resten.

Erik Bertrand Larssen

Hvis du blir veldig god på det du gjør, så gir det masse mestringsfølelse og en god følelse i forhold til at andre syntes at du har vært flink. Det er evnen til å stå på over tid som skiller de beste fra resten! Evnen til å ta rette valg over tid. Skal du bli veldig god i dressur så må du gidde å trene. Terpe over tid. Selvdisiplin er nøkkelen til den største hengelåsen på døren til suksess! 

– Som mentaltrener jobber jeg primært med hvordan du skal være ditt beste i hverdagen, sier Erik Bertrand Larssen. Foto: Dressur Så Klart/Line Moen.

Å fokusere

Stress og nervøsitet kan opptre i ulike former hos forskjellige rytterne. Noen vil bli mer skjerpet og fokuserer bedre, mens andre mister konsentrasjonene og ikke klarer å huske dressurprogrammet. – Mange snakker om å fokusere på oppgavene. Men dette er ikke bare svart/hvitt eller rett/galt. Jeg deler mentaltrening inn i to hovedbolker. Den ene er hverdagen og den andre konkurranse. Det er i hverdagen slaget står, mener han. Det er her du etablerer mental styrke og det er her du trener på den. Det er hverdagen du tar med deg inn i konkurransen. – Som mentaltrener jobber jeg primært med hvordan du skal være ditt beste i hverdagen, sier han. Er du virkelig flink til å trene i hverdagen, og tar mange rette valg, er flink med kostholdet og hvile, så kommer tryggheten inn i konkurransen. Jeg tør å påstå at mange som er nervøse og usikre i konkurransesammenheng, så er det fordi det ligger en liten uro der. Har jeg trent nok? Kunne jeg gjort mer? Dedikerte utøvere er ofte også roligere i konkurranse fordi de kan si til seg selv at de vet at de har gjort det de kunnet. Så når det gjelder selve konkurransesituasjonen så er det et viktig tema i mentaltrening. Hvordan prestere når det virkelig gjelder? Mange kommer til meg for å være best når det gjelder. Da begynner jeg ofte å spørre; hvem er du på ditt beste?

Hvem er du på ditt beste?

– Det jeg da spør om er hvilken følelse har du i kroppen når du presterer godt med hesten din inne på dressurarenaen, sier han. Hvilken tilstand er du i? Hvilket modus har du? Et viktig spørsmål vil være: tenk tilbake på dine beste prestasjoner på konkurransebanen eller på trening – hvem er du da? Det kan også måtte tilpasses etter hvilken personlighet hesten har. Hvem skal jeg være? Hva skal jeg føle for at vi skal gjøre det best mulig i denne konkurransen?

Ta kontroll på følelsene

Som vi vet er hester fluktdyr som instinktivt er på utkikk etter fare. Så man kan forstå hvor sensitive de kan være for våre signaler, spenninger og rytterens følelsesmessige tilstand. – Det veldig mange gjør er at de trener bra, også håper de at det går bra på stevnet. Også har de ikke gjort jobben med å tørre å tenke på hvordan det kommer til å bli. Ikke visualisert det med å se banen for seg med publikum. De potensielle hendelsene som kan oppstå, det uforutsette. Heller ikke sett for seg hvem ønsker jeg å være timen før start, minuttene før og når vi begynner – hvem skal jeg være underveis? -Jeg er mer opptatt av følelser enn arbeidsoppgaver, sier Bertrand Larssen. Jeg er mer opptatt av tilstanden og moduset du befinner deg i. Har du gjort et godt grunnarbeid, så skal egentlig det meste sitte på drill. Du skal være så godt forberedt at du skal slippe å tenke på arbeidsoppgaver. Om du som dressurrytter må tenke på hva du skal gjøre, så er du i min verden litt ute og kjører. Det er mulig å ta kontroll på følelsene uavhengig av omgivelsene, hevder han. Men du må vite hvilken følelse du skal ha, og finne den følelsen. Hva føler jeg når jeg presterer mitt beste? Da kommer man inn på teknisk mentaltrening. 

Hvordan finne følelsen?

Hva føler jeg når jeg presterer mitt beste? – Man må lære seg å finne følelsen. Skuespillere er best i verden på dette. De kan skape genuin følelse av ektefølt gråt uten at det har skjedd noe trist, forklarer han. Det er veldig lett å la omgivelsene påvirke følelsene, men egentlig vet du at mentaltrening også er en stor del av hverdagen også. Du vet hvilke valg du skal gjøre, og disse valgene påvirkes av følelser de også. Vi kjenner oss alle igjen i det. Er du offensiv, positiv og blid så tar du bedre avgjørelser. Da blir mentaltrening å vite hvordan du skal ta kontroll på følelsene. Med rette valg har du kontroll på hverdagen, og du kan være i riktig tilstand når du rir inn på konkurransebanen. Nervøsitet kan være en kropp som gjør seg klar til action. Det er det mange utøvere som ikke tenker på. Alt som skjer i forhold til nervøsitet kan jeg snu om til at jeg er klar for kamp. Og det er ekstra viktig om man som dressurrytter har en sensitiv hest, at du som rytter forholder deg rolig, og trener på å puste og snakke rolig. Har du en hest som trenger energi, så må du gjøre kroppen din klar for det. Rett og slett tar kontroll på følelsene dine. 

En reise mot suksess må inneholde nedturer, så du kan se det som et tegn på at du er ambisiøs.

Erik Bertrand Larssen

Opp-og nedturer

– Det vi ikke er forberedt på er ofte vanskelig å takle, forklarer han, på spørsmål om hvordan man skal takle opp – eller nedturer. Så forventninger styrer mye av følelsene i livet. En så enkelt ting som hvis du forventer at middagen i kveld blir god, men den smaker crap, så kommer følelsene. Hvis du forventer at den smaker crap, så kommer det ingen følelser. Så har du forventninger om å vinne og det motsatte skjer, så kommer følelsene. Så jeg prøver å fortelle folk at om du er ambisiøs her i livet, så må du forvente at det blir både opp – og nedturer. Er du forberedt på det, så kommer det ikke så mye følelser. – En reise mot suksess må inneholde nedturer, så du kan se det som et tegn på at du er ambisiøs. Se på det som en del av det å leve! Negative ladede følelser er en forutsetninger for å kjenne på de positive følelsene. Har du den innstilling – så takler du det mye bedre, avslutter Bertrand Larssen.

Om Erik Bertrand Larssen

Han er en av Norges fremste mentaltrener og mest etterspurte foredragsholdere. Erik Bertrand Larssen har bakgrunn fra finans som siviløkonom, som hodejeger og fallskjermjeger i militæret. Han er en suksessfull entreprenør, en kritikerrost mentaltrener og har skrevet bestselgende internasjonale bøker.