Ødelegges historien av amatørene?

I dag kan hvem som helst som har et kamera komme på et nasjonalt stevne å ta bilder av de ekvipasjene de vil. Burde det være regler for hvem som får lov til å fotografere?

– Historien til norsk ryttersport burde vært tatt vare på av profesjonelle, sier Roger, som har fotografert i hest i 30 år. Foto: Runar Jespersen.

Roger Svalsrød er den eneste som har levd av å fotografere hest i Norge de siste 30 årene. – Nå er det for mange amatører ute og tar bilder. Man glemmer historien, sier Roger. Man nøyer seg med dårlig kvalitet for å spare penger og dermed blir bildene som burde være historiske borte, da amatørene ofte ikke har utstyr eller kunnskap til å ta vare på bildene. Og det er et stort tankekors i dagens teknologiske samfunn.

Historien

– At det ikke leies inn profesjonelle hestefotografer til for eksempel å dekke Norgesmesterskapene og viktige arrangementer er en skam for ryttersporten og for dens historie, sier Roger. Norgesmesterskap skal være i historien. Det må tas vare på og det legges ikke ned nok ressurser i dette arbeidet. Det er trist at Norges Rytterforbund og stevnearrangørene nøyer seg med dårligere kvalitet for å spare penger, sier Roger videre, som har et bildearkiv på norsk ryttersport fra de siste 20 årene. Som han sannsynligvis er den eneste i landet som har tilgang på. Og eier rettighetene til. Så han eier historien. Bildene blir så klart mindre aktuelle for hvert år som går – men samtidig er det norsk ryttersports historie som burde vært tatt vare på av og gjennom Norges Rytterforbund.

Ingen lønnsomhet

– Det finnes ingen lønnsomhet i denne bransjen lengere, sier Roger. Jeg er den eneste i Norge som lever av dette i dag, og jeg blir sannsynligvis den siste også. Tidsperspektivet spiller en stor rolle i dagens samfunn. Utstyret og optikken blir dyrere og dyrere, mens folk vil ha helst ha bildene gratis. I dagens samfunn skal bildefilene avgårde raskere og raskere til fjernsyn, aviser og magasiner. Det kreves kvalitet og det er det mange som ikke er i stand til. Utstyret er bra men de tar ikke gode nok bilder, så fotofaget er i ferd med å bli ødelagt av amatører.

Minimumskrav

– Nryf og stevnearrangørene burde ta mer ansvar for at ryttersporten dokumenteres på en profesjonell måte, mener Roger. I dag kan hvem som helst som har et kamera komme på et dressurstevne å ta bilder, for så å gå hjem å legge ut alle bildene for salg på sin egen facebook side for 50 kroner stykket. Det blir ingen kvalitet av det. Og det finnes nok også mange ryttere som ikke har særlig lyst til å få publisert bilder av seg selv og hesten i et såkalt ”uheldig” moment, som man ofte ser på bildene tatt av amatørfotografer. Så burde det være klare regler for hvem som får lov til å fotografere på stevner?

– Man har med seg utstyr for en kvart million på jobb, så selvfølgelig vil man ha betalt for jobben, sier fotograf Roger Svalsrød. Foto: Runar Jespersen.

– I dag behøver man ikke representere et media i det hele tatt, sier Roger. Det er fritt frem for alle. Og kvaliteten blir såklart deretter. Da jeg startet måtte jeg legge frem arbeidsprøver for å få lov til å fotografere overhodet. Siden alle rytterne skal konkurrere under samme forhold, kan man ikke ha amatørfotografer som ikke har satt seg inn i reglementet eller beveger seg rundt railen mens rytterne konkurrerer. Minimumskravet for å lov til å fotografere bør være at man tilhører en kjent nettside eller avis/magasin, mener Roger, skal man beholde kvaliteten og historien til ryttersporten vår.