Hva kreves for å starte et internasjonalt stevne?

Det er flere ting som kreves om man skal ut å representere det norske flagget. Vi har spurt dressurrytteren Jonas Elvebakk fra Triumph Dressage hva som skal til for å komme til start internasjonalt.

Foto: privat

Hvordan bli invitert?

-For å kunne delta på et internasjonalt stevne må man for det første bli invitert av arrangør (dvs at vår nasjon er invitert) utover dette er det Norges rytterforbund og landslagsleder som gjør utak og “sender” ekvipasjer til internasjonale stevner, forklarer Jonas. Man har kvalifiseringskrav (nasjonalt) som skal oppfylles på samme nivå av det man skal starte i utlandet.

Foto: privat

Hvordan kvalifisere?

-Vi kvalifiserer på nasjonale stevner hjemme i Norge eller eventuelt nasjonale starter i andre land (som regel i Norden), sier Jonas. Her er det gjerne allerede satt fra landslagsledelsen hva som forventes for å kunne starte videre på internasjonalt nivå. Skal man ri større mesterskap som Nordisk og EM er det gjeldene krav av prosenter som skal oppnås for å være kvalifisert.

Pass, vaksiner og carnet

-Når man reiser til et internasjonalt stevne er det flere ting å huske på. FEI pass må være i orden og man må ha vaksiner som ikke er eldre enn 6 måneder, forklarer Jonas videre (nasjonalt er gjeldene krav 12 mnd). FEI pass får man ordnet fra Rytterforbundet. Skal man være borte til stevne i mer enn 7 dager kreves det også at man har en Distriktsvetrinær før avreise som skriver en helseattest på hestene. Dette gjøres via mattilsynet. (denne er gyldig i 48 timer til grensepassering). -Jeg bruker selv Carnet til mine hester for å tolle de inn og ut av EU. Dette dokumentet/papiret er gyldig i et år av gangen og bestilles hos Oslo handelskammer via Rytterforbundet. På carnet kan man velge hvor mange turer man ønsker og flere hester kan stå på samme carnet, forklarer han. 

Foto: privat

Reiserute og planlegging

Skal man ut på en lang tur er det lurt å ha en plan på reiseruten. Hvor kan man stoppe for å overnatte på turen? Hvor og når går båter osv. Det finnes mange staller som tar i mot hester som er på reise. Når er det best å kjøre med tanke på varme trafikk osv. – Min er erfaring er at det ofte tar litt lenger tid enn man hadde planlagt, så det er lurt å tenke godt igjennom reiseruten så både hester sjåfør og rytter kommer vel opplagt frem til destinasjonen, råder Jonas. Hester reiser forskjellig, noen tar det på strak arm og synes det er helt greit andre stresser mer og synes at reisen tar på. Utfordringen er ofte å få i hesten nok veske på reisen. Jeg synes det fungerer å legge epler/gulrøtter i en bøtte med litt vann. Da får man ofte i de litt veske selv om de kanskje ikke drikker så mye. Ta nok pauser og se til hestene ofte på turen, god temperatur og litt frisk luft hjelper på reisen. Eventuelt kan man også ved behov veske opp hesten intravenøst med hjelp fra veterinær før og etter avreise.

Organisere hjemme

-Når jeg reiser til et internasjonalt stevne er jeg gjerne lenger borte fra stallen hjemme enn om det er et nasjonalt stevne. Heldigvis har jeg veldig flinke ansatte som tar vare på stallen og hestene hjemme når jeg er på tur til stevner med elever eller meg selv. Vi legger en plan i forkant med hva som skal gjøres og hvordan hestene skal trenes, på samme måte som vi vanligvis gjør, sier Jonas.

Foto: privat

Stevneplan

-Jeg har så klart min stevneplan på hva jeg håper og ønsker at mine hester skal gjøre i løpet av en sesong. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å være ute i god tid med stevneplanleggingen for meg selv og mine elever. Mange av stevnene kan vi også reise til sammen, både nasjonale og internasjonale, sier han.

Kostnader

Internasjonale stevner koster som oftes litt mer enn nasjonale stevner. Mest av alt er det reisen, hotell overnatting og tiden man er borte fra arbeid som koster. – Men det er også utrolig gøy å konkurrere på noen av de internasjonale stevnene som har flotte konkurranse rammer, dyktige arrangører og gode konkurrenter, som både er veldig inspirerende, lærerikt og nyttig erfaring å ta med seg videre på veien mot større mål, avslutter Jonas.