Tren deg til en bedre rytter

-Vi er ekstremt flinke til å se på vår hest som en idrettsutøver, vi er utrolig nøye på hva hesten spiser, hvordan treningen er lagt opp, at den har riktig veterinær og hovslager ect ect. Men hva med oss selv? Her får tips av Zandra Birkeland på hvordan din fysiske form kan påvirke din ridning.

-Det er utrolig viktig at ryttere begynner å se på seg selv som atleter og idrettsutøvere, for det er jo tross alt det vi er, sier den unge dyktige dressur rytteren Zandra Birkeland. Foto: Sigrid Holm Wetting

Hvorfor bør man trene styrke og hvilke fordeler gir det?

Det er utrolig mange grunner til at man burde trene styrke, og disse grunnene er helt uavhengig av alder og kjønn. Både for vår helses del, for å forbedre prestasjonsevnen og for å kunne få en bedre hverdag.  Spesielt som idrettsutøver er det viktig å ta vare på kroppen, også slik at man kan prestere best mulig.Ved å trene styrke øker dette forbrenningen vår, noe som påvirker vekten. Så for hver kilo muskel man «legger på seg», så øker forbrenningen gradvis.

Styrketrening motvirker også tap av muskelmasse, noe som er naturlig å oppleve i aldringsprosessen allerede fra 30-årsalderen. Det fører også til at våre organer fungerer bedre, at vi får en bedre fordøyelse og at det styrker våre indre organer som hjerte og lunger. Muskelmassen i kroppen vår er også med på å beskytte våre indre organer, ikke bare styrke de, samt at det gir oss en bedre balanse og søvnkvalitet.

Som rytter som hest, er det utrolig viktig med allsidig trening. Både styrketrening, kondisjonstrening, tøying og balanseøvelser er vesentlig å ha med i en treningsplan.  Dette er grunnet at vi trenger alle disse forskjellige delene av treningen i vår ridning. Ved å trene og ha et treningsprogram vil du få bedre balanse, økt bevegelighet i muskler og ledd, bedre utholdenhet og mindre belastningsskader. Man vil også få fordeler som at man får mere overskuddsenergi pga endorfiner, samt bedre mestringsfølelse og bedre selvtillit.  Det er da utrolig lurt at man kan ha en form for treningsdagbok slik at man kan se progresjon og se tilbake på øvelser man kanskje har gjennomført tidligere.

Hvordan påvirker den fysiske formen din egen riding?

Rytteren fysiske form kan både påvirke hesten i en positiv og i en negativ retning. Hvis rytteren ikke er i god nok fysisk form,  kan det hende at han/hun ikke holder seg i balanse over hesten og heller ikke er bevisst på hva slags bevegelser som gjøres på hesteryggen, kan dette forstyrre hestens balansepunkt og bevegelser. Det er dessverre mange ryttere som ikke trener i tillegg til ridning, ofte da interessen for trening ikke er så stor og kunnskapen er liten. De rytterne som da trener, har ofte ikke nok kunnskap om hvordan de skal trene og de har heller ingen plan over treningen sin, for å bli en bedre rytter. Det er også på generelt basis utrolig dårlig kosthold hos ryttere, noe som faktisk er veldig viktig at man har.

Hvis rytteren ikke er i god nok fysisk form,  kan det hende at han/hun ikke holder seg i balanse over hesten og heller ikke er bevisst på hva slags bevegelser som gjøres på hesteryggen, kan dette forstyrre hestens balansepunkt og bevegelser. Foto: Kristine Øihaugen

Som rytter vil din fysiske form ha en stor innvirkning på hestens kropp og hestens prestasjoner. Det er viktig som rytter at man kan aktivere sine muskler i kroppen, både ved å spenne musklene og ved å kunne avspenne musklene. Dette er for å kunne sitte i balanse når man rir, kunne sitte imot og sitte med hestens bevegelser. En anspent rytter vil ikke kunne være myk og smidig, ri i harmoni med hesten og gi hesten små og konsise signaler.  Det er viktig at rytteren kan sitte i en loddrett posisjon og være i balanse når man rir, slik at hesten ikke faller på forparten og får et feil balansepunkt. Man skal som rytter være en veileder og en fører, ikke en passasjer noe som gjør at det er utrolig viktig med fysisk trening i tillegg til ridning.I tillegg er kondisjon meget vesentlig for en rytter å ha. Ridning er en aerob trening, det vil si at både hest og rytter må utføre «et arbeid/en trening» over lengere tid, med lengere intensitet. Uten god nok kondisjon vil ikke kroppen klare å ta inn nok oksygen til musklene, noe som er vesentlig for at kroppen skal kunne utføre arbeidet/treningen.

Hvilke muskelgrupper?

Det er utrolig mange muskler i kroppen som brukes under ridning, men noen muskelgrupper er det større fokus på enn andre. Som rytter, spesielt dressurrytter, har kjernemuskulaturen vår en stor innvirkning i ridningen og det er viktig at vi ikke glemmer å trene disse musklene. Kjernemuskulaturen består bland annet av musklene i mage og rygg, som er med på stabilisere og styrke kroppen vår, også i det daglige. Musklene i våre ben, i lår og legger, brukes til å opprettholde den korrekte sitsen, samt komme ned og rundt hesten. Hvis disse muskelgruppene mangler styrke og trening, er det fort gjort at rytteren kommer i ubalanse og klamrer seg mer fast til hesten enn å sitte rundt hesten.

-Alle ryttere burde trene, uansett målsetning og nivå man er på, forklarer Zandra, men er man en rytter som ønsker å forbedre seg burde man ha et treningsprogram som er tilpasset deg og dine mål. Dette er for å kunne prestere best mulig og være en best mulig rytter for hesten.

Neste uke får du forslag til treningsplan fra Zandra på hvordan du kan bli en bedre rytter her på Dressur så klart.

Av Zandra Birkeland