Tips til stevnemat

Pernille Markussen er sisteårs masterstudent i Samfunnsernæring ved Oslo Metropolitan – storbyuniversitetet i Oslo. Hun er selv dressurrytter og er opptatt av sunn helse som gir gode forutsetninger for å drive sport og satsning med hest. Hun ønsker å bidra til fornuftig og sunt fokus på mat, helse og trening med matglede og mestringsfølelse.

På stevner får publikum, funksjonærer, dommere og teknisk personell ofte kun kjøpt/servert lettvinne og til dels usunne retter. Dressur Så Klart har tatt en prat med Pernille om tips og råd.

Grønnsaker i beger.Foto: Bama

Hva tror du er grunnen til at det ofte blir servert pølser, toast og vafler?

-Jeg tror at pølser, toast og vafler er mat som er enkelt å lage og derfor egner seg godt i en stevnekiosk. Denne type mat tar lite tid å forberede, tilberede og servere, og koster gjerne mindre enn andre sunnere matvarer. Det er gjerne rimeligere å handle inn mye av disse matvarene og denne type mat er ofte lett å selge, da de fleste gjerne liker det. Pølser, toast og vafler er enkelt å servere for enhver, som gjør at de fleste kan gjøre «kjøkkentjeneste» og ta dugnadsvakten i stevnekiosken.

Økonomisk sett er det også en måte å tjene inn mer penger til klubbkassen på, ved å selge «billig» mat til en høyere pris per utsalgsvare. For eksempel vil man lettere tjene inn noen ekstra kroner per vaffel eller toast man selger, dersom hovedingrediensene til vaffelrøren, eller elementene til toasten er av rimeligste sort. Enkelt, billig og de fleste folk liker det! Det er også en faktor at man ofte vil «feire» eller kose seg litt ekstra når man er på tur og stevne, derfor er det godt å unne seg noe slikt etter et ritt eller lang reise.

Kylling salat er noe de fleste liker. Foto: Bama

Tips til sunne retter? (Herunder rimelige også da dette er en faktor for arrangør) Gjerne med ting som kan lages i forveien.

-Mange retter kan gjøres litt sunnere og mer næringsrike ved å bytte ut enkelte ingredienser. Det kan være alt fra å inkludere litt mer grønt i en baguetten, bytte ut baguetten og toastbrødet til fullkorn, bruke litt mer sammalt mel eller også kanskje havregryn i vaffelrøren osv. Dette kan gjøre disse måltidene litt sunnere men også mer «drøye» i form av at maten bruker lenger tid på å brytes ned i kroppen, man får en jevnere blodsukkerstigning og holder seg mett lenger og gir musklene i kroppen en bedre forutsetning for å holde gjennom stevnedagen – eller å restituere etter en lang dag og et krevende ritt.

Av varmmat kan man handle sesongbaserte råvarer og lage supper og gryteretter på forhånd som man kan selge i kopper eller skåler. Gjerne grønnsaksgryter, supper, tomatsuppe hvor man kan tilby kokt egg og grovbrødskive med smør til for eksempel. Man kan servere grove havregrynsvafler med gulost, salat, tomat og skinkepålegg. Eller hva med for eksempel grovere pizzasnurrer eller tacobaguetter? Disse kan lages og stekes opp i forveien og varmes i mikrobølgeovn i stevnekiosken.

Lapskaus kan være et flott alternativ for varmmat. Foto: Bama

Flere arrangører er blitt flinke til å tilby frukt, bær og grønnsaker på stevneplassen, som er gode alternativer til annen usunn snacks. Jeg vil gjerne tipse om BAMA sin Idrettsfruk-ordning der de gir alle idrettslag 60 % rabatt på frukt, grønt, Bendit-produkter og juice! Det vil si at BAMA refunderer 60% av kjøpesummen for BAMA-produkter dersom man følger retningslinjene for denne ordningen. Oppkuttet frukt er alltid godt og gir bra med næring og væske til kroppen!

Se mer info om Bama her.

Finn flere oppskrifter her.