Flyvende hester

(Foto: Robert Land-Obmann/Linz Airport).

Å fly med hest er ikke hverdagskost for de fleste av oss. Dressur Så Klart har tatt en snakk med dressurtreneren Line Moen, som i skrivende stund gjør seg klar til å fly 9 hester fra Abu Dhabi til Østerrike. Denne gangen for å delta i Europamesterskapet for araberhest.

Hvordan forbereder du hestene på å fly?

Damene er på plass. (Foto: Robert Land-Obmann/Linz Airport).

– Det er ikke så veldig mye jeg kan gjøre i forkant, forklarer Line. Containerne hestene blir fraktet i på flyet er ganske trange, så jeg sørger for at særlig hingstene står ved siden av hverandre i stallen i ukene før avreise. Fordelen nå er at vi har flydd mange ganger, så jeg vet hvilke hester som bør stå sammen på flyet for at de skal være rolige og få en best mulig opplevelse. Vi har med vann og høy, og de fleste spiser og drikker godt på flyet. Jeg har også med egen veterinær i tilfelle en hest skulle få panikk eller bli syk. Det er også en del papirarbeid i forkant. Midlertidig eksport/importpapirer må ordnes. Vaksinasjoner må være i orden og blodprøver som  må tas 7-10 dager før avreise. Veterinær fra myndighetene kommer for å sjekke hestene etter blodprøvene er analysert.

 

 

Hva skjer på flyplassen?

Containeren dras inn før de løftes opp i flyet. (Foto: Robert Land-Obmann/Linz Airport).

 

Alt utstyret vi har med må leveres på flyplassen senest 24 timer før avreise. Jeg lager en spesifisert liste over alt som er med av utstyr. Det blir sjekket i sikkerhetskontrollen og scannet. Det som ikke er på listen kommer ikke med. Normalt har vi med rundt 7 – 800 kilo kun med utstyr. For å komme inn på flyplassen må det i forkant være innlevert liste over mennesker og biler samt kopi av ID og bilregistrering.

 

Vi må være på flyplassen tre timer før avreise. Hestene blir lesset rett fra hestebilen og inn i containerne, så de må også stå i ”rett” rekkefølge på bilen. Passene og alle reisedokumentene sjekkes. Når hestene er på plass i containerne blir de kjørt inn på flyplassen. I mellomtiden blir vi kjørt til innsjekk og når vi er klare så blir hestene heist om bord. Vi er som regel 3-4 stykker som reiser med hestene, så vi står inne sammen med dem i hver vår container når de blir heist om bord i flyet. Jeg sørger også for at hingstene blir plassert innerst så de ikke blir parkert rett bak hoppene.

 

Hva skjer om bord?

Når containerne er vel forankret sjekker vi at hestene har det bra. Denne gangen skal vi fly kl.15.00 (lokal tid), så jeg vet at da vil det være rundt 45 grader her i Abu Dhabi og høy luftfuktighet. Derfor lar jeg hestene stå så lenge som mulig på hestebilen med aircondition på, og elektrolytter i pastaform er med om bord.

Vel om bord i flyet kan vi regulere gradene vi vil ha bak i lasterommet. Det passer fint med rundt 20 – 22 grader. Så fort vi er i lufta går vi og sjekker hestene igjen og gir dem vann og sjekker høynettene. Vi sjekker hestene hver time under hele flyturen.

Denne gangen fly vi til Linz Airport og turen fra Abu Dhabi tar omtrent 6 timer og 20 minutter. Vi skal på stevne rett utenfor Wien, men Linz Airport har fine lesseramper, så jeg velger heller en litt lengere kjøretur for tryggere avlessing.

Godt med litt gress mens man venter ved rullebanen i Warszawa. (Foto: Privat).

 

Ankomst

Så fort vi har landet lesses containerne av flyet. Her har vi også en person sammen med hestene i hver container. Hestene får hvile i hver sin boks til veterinæren har sjekket hestene og stemplet alle våre papirer. Så er vi klare for siste etappe. Hester og utstyr blir lesset om bord i hestebilen som venter på oss og vi er på vei til stevneplassen.

Hestene blir kontrollert av veterinæren. (Foto: Robert Land-Obmann/Linz Airport).

Alle hestene står i en separat stall under hele oppholdet som er avstengt for utenforstående, så vi står ”karantene”. Når vi er tilbake i Abu Dhabi må hestene stå i karantene i 10 dager. Vi har egen karantenestall på farmen så det byr ikke på noen problemer.

Klare til take off! (Foto: Privat).

 

Har det oppstått problemer på flyturene?

– Vel, visse utfordringer har det jo hvert, ler Line. En gang sklei containeren av bilen som kjørte den ut til flyet. Da kan man trygt si det var noen stressede minutter før20 mann var på plass og løftet den på plass igjen. Jeg måtte da klatre inn og se om alle hestene var i orden. Ikke så enkelt så trangt som det er der inne. Men det gikk gudskjelov bra.

Og så klart sjefen på flyplassen tar et bilde av oss inne i en av motorene! (Foto: Privat).

En annen gang var flyet forsinket og vi stod og ventet i 48 varmegrader uten aircondition – lett for hestene å bli dehydrert, så veterinæren måtte på banen. For ikke å snakke om den gangen 34 hester skulle på samme fly hjem fra Marokko uten organisert planlegging fra arrangørens side. Eller jeg har billett til Hong Kong og hestene til Belgia. Men stort sett går det fint og problemene løses underveis.

På besøk i cockpit´n. (Foto: Privat).

Bli med ”om bord” når Line reiser med hestene tirsdag 01.08.17!  – følg Line og hennes hesteliv på instagram ved å gå inn her.