Å stille krav til egen kapasitet og prestasjon – tør vi?

Å være en idrettsutøver, innebærer å stille krav til sin egen kapasitet og prestasjon. Som rytter er vi både utøver selv – men også hestens trener, lærer og mentor. Tør vi å ta ansvaret for å se på vår egen prestasjon i alle disse rollene?

PT1

Vanja Svendsen er utdannet på Safe, og har 20 års erfaring med hest. Som personlig trener hjelper hun idrettsutøvere til å bli bedre i sporten, og flere av dem er konkurranseryttere til hest. For Vanja er det viktig å ta utgangspunkt i en arbeidskravsanalyse for å kartlegge hvilke egenskaper utøveren trenger for å prestere godt, og hvordan utøveren ligger an i forhold til punktene som er satt opp. Gjennom arbeidskravsanalysen kan Vanja utarbeide et treningsprogram som er helt unikt for den enkelte. Likevel ser hun at det er noen likheter når det gjelder dressurrytteren.

– Generelt så trenger en dressurrytter mye kjernestyrke, og en rask påkobling av kjernestyrken for å smidig kunne både motvirke og følge hestens store bevegelser og fortsatt ha god nok kontroll til å klare å jobbe med fine hjelpere.

PT2Samtidig forteller hun at våres postural muskulatur, altså muskulaturen som bidrar til vår kroppsholdning, smidighet og rett kombinasjon av styrke og bevegelighet rundt bekken og hofter er viktig. Det er også avgjørende med en tilstrekkelig grunnkondisjon for å beherske øktene uten for høy puls, men som regel er ikke Vanja på dette som et problem for dressurryttere på høyt nivå.

Line Østli trener ved siden av hesten

Line Østli og Stall- K`s Roomy er et kjent par på dressurbanen, og gjør det godt i både inn- og utland. Østli trener for Vanja Svendsen flere ganger i uken for å bli en bedre rytter. Vanja beskriver Line som en sterk rytter med en god sits og grunnkondisjon, men som har mer å hente på sideveis stabilitet og stabilitet omkring hofter, bekken og korsrygg hvor hun er litt for fleksibel.

– Basert på dette har vi laget et styrkeprogram for hele kroppen, der vi blant annet jobber med øvelser som markløft, frontbøy, bulgarske utfall, benkpress, stående omvendt flyes, båten med rotasjon, og diverse varianter av sideplanke og planke. Siden Line har et ønske om de positive mentale fordelene man kan oppnå ved å drive med kondisjonstrening, og hun har ønske om og mulighet til å gjennomføre ganske mye trening i tillegg til ridetreningen sin, har hun også to kondisjonsøkter per uke. Av hensyn til det dårlige kneet, gjør hun disse på sykkel der hun også får styrket området omkring hoftene og i kjernen dersom hun fokuserer på rett sykkelteknikk, forteller Vanja.

PT4

Sterkere og jevnere i sidene

Line på sin side, merker stor forskjell når hun kommer opp på hesten.

– Roomy har mye bevegelse, og er i utgangspunktet vanskelig å sitte på. Jeg synes selv at jeg sitter mer med han og sitter mer korrekt i salen. Jeg er også blitt sterkere og jevnere på både høyre og venstre side. Dette er blitt ført over på Roomy, og han er også blitt likere i sidene. Som resultat av dette, er Roomy blitt sterkere i kroppen og klarer å bære seg selv på en helt annen måte.

Line Østli har laget sin egen facebookprofil som viser utvikling og resultater fra egentrening og ridning. Samtidig samarbeider Line og Vanja om flere tips for til trening for å bli en sterkere og bedre rytter. Du kan følge dem her.

PT3