Stresshåndtering

Vi opplever det alle sammen hver dag, i kanskje litt forskjellig grad. Stress er et problem i manges hverdag; på jobb, skole, familie. Stress er også et problem  på hesteryggen og spesielt er det et problem i konkurranser. Men med enkle grep kan du håndtere det daglige stresset ditt og med det gjøre hverdagen din enklere. 

Tekst: Charlotte Moen

-Alle som lever i det moderne samfunn opplever stress både psykisk og fysisk, men veit ikke hvordan man skal håndtere dette. Når en stressreaksjon oppstår er det nervesystemet og hormonkjertlene som utgjør/frigjør adrenalin. Stress påvirker sansene våre ved at de blir innskrenket. Men, kroppen din kan styre denne responsen som adrenalinet gir deg og du finne en rytme og flyt for å takle stressresponsen, forklarer spesialist i hjertesykdommer, Erik Solberg.

Det finnes en av-knapp

Et velkjent fenomen for oss hestefolk er at når vi er stresset, blir også hesten stresset. Stress smitter lett over fra rytter til hest. For at ridningen skal fungere og du skal ha en hyggelig dag i stallen er det altså viktig å jobbe med sin egen stressholdning og lære seg selv å fungere selv om du har en dårlig dag. Det gjelder å flyte med balansen. Men kast deg ikke ut i det, blir du for ivrig fungerer det heller ikke.

–Stressresponsen slås automatisk på, hvor stor respons av stresset vi får er det forholdene som avgjør. Så hvor er av-knappen? For å finne denne knappen er det viktig at du slapper av når du kan, puster rolig inn og ut, få en god natts søvn da stress påvirker søvnkvaliteten vår, ikke legg deg med ubehandlede inntrykk da dette vil ligge å surre i underbevisstheten din når du sover og bearbeidelse på noe man går å bærer på, forteller Erik Solberg.

(Foto: Synøve Strengen Karlsen).

Stress årsak til flere sykdommer

Stress er en stor del av dagens samfunn, og stresset er ikke minkende. Samtidig er det klart at stress er en viktig faktor innenfor sykdom. Hver tredje årsak til hjertesykdommer er stressrelaterte da stress gir psykosomatiske lidelser/sykdommer. Eksempler på sykdommer stress kan gi er muskelplager, hjerte-kar lidelser, lunge-, mage-, tarm-lidelser. I tillegg forsinkes  tiden for sårheling og utmattelsetilstander. Så håndterer du ikke stressresponsen din riktig kan det i verste fall gi deg stressrelaterte sykdommer.

 

Bli flink

Vi streber på mange områder, presset om å være flink er der. Dette presset er så absolutt stressende og viktig å justere ned. Man trenger ikke være perfekt. Men på ett område må vi bli flinkere, vi må alle bli flinkere til å håndtere stress. Det første du må gjøre er å se på din egen stressadferd og i hvilke situasjoner du opplever stress. Finn den rytmen som gir best flyt for deg. Men vær åpen for å lete etter flyten på nytt ettersom den flyten du har i dag ikke nødvendigvis er den samme i morgen da vi igjen møter nye stressrelasjoner. Å håndtere stress innebærer en grunnleggende innsikt i å finne sin egen flyt og så justere den i forhold til nye situasjoner. Så kan du i balanse med deg selv sette deg i salen og gi deg og hesten din en bedre opplevelse.

Tips til håndtering av stress:

Nok søvn og hvile

Kosthold

God fysisk form

Lær å sette ord på situasjonen

Finn motivasjon

Være ærlig, si det du har på hjertet

Friluft

Endre tankemønster

Avspenning og pusteteknikker

Meditasjon

 

Tips til mindre stress når du skal ut å konkurrere:

Vær ute i god tid

Planlegg tidspunkter med tanke på oppvarming osv

Forberedelser (f.eks vær sikker på at du kan dressurprogrammet utenat)

Gjør alt som kan gjøres klart dagen før, for eksempel pakke utstyr, høy, pusse utstyr

Ikke stress deg opp flere dager før dagen

Få nok søvn så du har nok energi til å gi alle kreftene du har

Spis rikelig

Fokus