Dommerseminar Zakrzów (POL)

Zakrzów_Dommerkurs_1
FEI /EEF Judges Seminar in Zakrzów (POL)
7-9 november var det duket for ”first ever” dommerseminar i regi av European Equestrian Federation (EEF), under et CDI*** stevnet på fasjonable Levada Club.

Skrever av:  Dag Smith-Meyer

EEF ble etablert i 2010 og er en organisasjon for nasjonale rytterforbund i Europa, som samarbeider tett med FEI. Seminaret skulle være todelt, med internasjonale FEI dommere i en gruppe og nasjonale dommere i en annen. Men da Wojtek Markowski(POL), kursholder for de nasjonale dommere, ble syk, ble seminarene slått sammen og var i regi av Katrina Wüst, som er femstjerners FEI dommer.

Zakrzów_Dommerkurs_2Levada Club er en dressurklubb som topper Polsk dressur. Meget sentral i Levada Club er dressurrytteren Andrzjei Salacki, som har deltatt i Wold Cup, og også kjent for sin oppvisning på Grand Prix nivå, uten hodelag! Klubben har en nytt og meget flott sted langt ute på bondelandet. Stedet brukes kun til konkurranse, seminar, messer og den slags, og har ingen faste oppstallede hester! Men staller og ridehaller er permanente og av meget høy standard. I tillegg finnes et hotell, med konferansesal og restaurant. Flotte fasiliteter til denne type kurs!

42 dommere fra hele Europa deltok, mange naturlig nok fra Øst-Europa. Fra Norden stilte 6 fra Finland og jeg alene fra Norge.

Det ble 3 utrolig lærerike dager. Jeg har aldri deltatt på tilsvarende seminar tidligere, og kan trykt si at jeg på disse 3 dager lærte mer om vanskelig dressur enn hva jeg tidligere har gjort på 30 år som dommer!

Katarina Wüst var meget godt forberedt og hadde supplert sitt materiale med øvelser ned til LA, da hun på kort varsel hadde fått beskjed om også å dekke kurset for de nasjonale dommerne. Hun ble også flittig supplert av flere andre FEI****dommere, slik at det hele tiden var en åpen dialog og diskusjon.Zakrzów_Dommerkurs_3

Spesielt bra var alle videoklippene som ble vist som eksempler. Alle videoer var bevist av ekvipasjer som ikke lengre er i sporten. Hun viste også videoer av OL vinnerne på 50 tallet, 90 tallet og i dag. Vi fikk da virkelig et perspektiv på hvordan sporten har utviklet seg, både vedrørende det ridetekniske og kvaliteten på hestematerialet. Som Katarina sa: ”før var 7 en meget god karakter. Vi ga nesten ikke 9 og 10. Det gjør vi i dag, og 7 i dag betyr at øvelsen ”er i orden”! Hun var også meget fornøyd med de nå halve karakterer. Vi kan nå være mer nyansert og trekke 0,5 for mindre feil. Selv praktiserte hun ikke halve poeng under 5, noe hun også anbefalte oss å gjøre.

Videre fremhevet hun at vi dommer må være bevist vårt ansvar. Det er vi som setter standarden på hvordan dressuren er og utvikler seg. Som eksempel nevner hun at om vi som dommere overser at hesten går med åpen munn, ja så bryr verken rytteren eller treneren seg om dette. Hun understreket at hun ønsket å se en hest hun beskriver som en ”happy athlete”, som utstråler tilfredshet, går løsgjort med naturlig samling og kadens.

Gangartene ble første gjennomgått. De ble nøye beskrevet med bilder og video av hvordan vi ideelt vil se de. Bildene var påført piler med hvordan de ulike krefter virker, riktig og galt. Videre ble vanlige feil og mangler beskrevet og vist, og videre diskutert, spesielt skrittet. En god karakter i samlet skritt krever en forføyet siluett av hestens framdel, med mer uttrykk i forbena. Avkortning av steglengden er ikke nok. Vises rent pass, kan ikke karakteren bli høyere enn 3. Pass eller passartet skritt skyldes for raskt tempo av forbena og skyldes uballanse.

Dag SmidtSamling, ballanse, retthet og avspenthet var en røde tråden gjennom hele kurset. Katrina var svært opptatt av om det var en systemfeil på ekvipasjen. Viser hesten en gjennomgående mangel i sin grunnutdannelse som gir seg uttrykk i for eksempel for lite bæring bakfra,snever form, spenning, skjevhet, munnproblem, pisking med halen, uregelmessig piaff og passage, etc., så må feil som kommer p.g.a. dette vektlegges mer enn om uhell oppstår. Mange kursdeltagere ville ha klare eksempler på hvilke feil som gir hvilken karakter, men Katrina ville nødig gi dette. Hun understreket at en øvelse består av mange elementer og at i tillegg innvirker grunnkvalitet i gangartene på alle øvelser. Det finnes ingen kokebok for dressurdømming, ei heller et kalkuleringssystem som automatisk sier at spesifikke feil og mangler gir bestemte avtrekk på karakteren. Karakteren må komme ut fra dommerens oppfatning av hvordan totalkvaliteten er, basert på dommerens kunnskap om hvordan den riktige utdannede hest beveger seg, samt kunnskap om hvordan øvelsen skal være. En må også ha klart for seg hva som klart er ”below the red line”, mindre enn 5, som for eksempel to feil i en bytteserie, urene gangart, gangartsbrudd, uteblitte overganger, osv.

Videre ble alle GP øvelser gjennomgått, på samme grundige vis som gangartene, før vi gikk til ridehallen og ble sittende med headsett å høre Katrina dømme GP under stevnet live. Nivået var blandet, og mange ekvipasjer endte på mellom 60 til 65%. Dette var meget givende, da det ofte er dette nivået en ser i nasjonale klasser (dømme de godte er ofte enklere).

Dagen etter forsatte gjennomgangen av GP øvelsene, og mye tid gikk med på å gjennomgå overganger. Ofte kommer det inn trav i overgangene passage-piaff-passage, som ikke kan godkjennes. Hun viste eksempel på en piruett til 9 og understreket at galoppkvalitet, upphill og riktig antall steg er viktigere enn sentrering (max 1m).

Videre var det en gjennomgang av øvelser nedover i klassene ned til LA. Noen highlights: Ryttere som rir nøyaktig veier, fra bokstav til bokstav, og forbereder øvelsene skal honoreres. ”Upphill”, ballanse og takt, fremfor sentrering (max 1m) i bakdelsvendinger; Skrittkvaliteten er avgjørende i enkle bytter; Om changement kommer i avkortning fra øket galopp der det skal være påfølgende kontra og bytte, og dette ikke korrigeres, koster dette dyrt : underkjent økning, 1 på kontra og 0 byttet; kadens i versade må være jevn og naturlig, ofte ulik karakter på versade da den sees fra ulik vinkel. Honorer ryttere som følger veien i traver (bratt er enklere). En bra serie med en miss: max 5,5, to miss <5. Serie med luftige bytter, men mye swing: max 5; står ikke stille i holdt (ofte i siste øvelse): max 2.

Videre ble det praktisk dømming av øvelser fra LA til St. Georg fra video hvor alle fikk tildelt sin øvelse som måtte dømmes i plenum. Deretter ble det live dømming med Katrina under stevnet med headsett av Interm. I og GP spesial.

Lørdag kveld var det felles middag med ryttere, trenere og dommere. Stemningen var god, og Stephen Clarke, FEI Dressage Judge General, som var hoveddommer på stevnet, holdt et innlegg med sin humoristisk og joviale stil, hvor han fremholdt at det ikke alltid var så lett å være dommer og at vi også gjør feil. Han startet med å si ”We judges are just like you riders, not better than our last performance!” Katrina takket arrangøren for at det lot seg gjøre å ha dette kurset under stevnet og inviterte videre alle ryttere og trenere til å delta under neste dags tema, som i sin helhet omhandlet freestyle.

Og freestyle ble det! Første ga hun en grundig gjennomgang av hva de teknisk kravene er og hva som er tillatt vedr kombinasjon av øvelser. Videre ga hun utalje eksempler, vist på video, av vellykkede og mindre vellykkede kombinasjoner og vanskelighetsgrader. Hun viste også gode og mindre god eksempler på musikkvalg. Hun hadde også eksempler på hvor vanskelig det kan være å dømme freestyle. Vi fikk se en rytter som på en storvolte alternerte mellom ener og toer serier, hvor det kom feil. Skulle feilen trekkes på enerbyttene eller toerbyttene? Ved å spole til frem og tilbake flere ganger, ble forsalingen til slutt enige om hva som hadde skjedd, men dessverre kan en jo ikke gjøre dette under dømmingen. Annen vanskelig problemstilling er inn og ut på samme linje i piruett. Eksempler på piruetter på noe under 360 grader, og noe mer enn doble, ble vist. Sistnevnte var klart et uhell, og trekker derfor ned på opprinnelig karakter som gis på den første. Vises det bevist mer en dobbel piruett, skal ekvipasjen elimineres.

Videre hadde Katrina en grundig avhandlig på fastsette de artistiske karakterer. Igjen med mange videoeksempler og en rikholdig presentasjon. Tiden var knapp og tempoet høyt, og deltagere skrev så blekket sprutet. Mange løste dette med å ta bilder av presentasjonen. Jeg spurte forsiktig sidepersonen om det ikke var vanlig med handsout på disse seminarer, noe det visstnok ikke var. Men da jeg takker Katrina for et fremragende seminar, tillot jeg meg å spørre om handsout. Og jo da, det skulle ettersendes. (….snille gutter som ikke spør, får heller ikke……) Handsout finner du her (kun for det artistisk under freestyle).

Dette var en kort beskrivelse av noen av de takeway jeg fikk med meg hjem fra dette utmerkede seminar. Samtlige seminardeltagere jeg snakket var også storfornøyd. Som dommer er det for meg avgjørende å få denne type kursing og påfyll, og takker for invitasjonen fra DDK. Neste gang håper jeg NRYF lykkes med å få flere fra Norge med.

Link til : The Artistic Marks in Freestyle Performance, by Katrina Wüst, 2014
Handout Kur Artistic Marks 2014